Een uitvaart verzorgen en begeleiden
Aangifte en formaliteiten
Wanneer een overlijden is vastgesteld door een (huis)arts, moet er aangifte worden gedaan bij de gemeente waar het overlijden plaatsvond.
Wij kunnen dit voor u regelen, maar u kunt er ook voor kiezen om het zelf te doen.
Wat kunt u zelf doen?
De gemeente verwerkt het overlijden in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Daarbij worden twee documenten opgemaakt:
- Verlof tot begraven of cremeren
toestemming voor de uitvaart. - Overlijdensakte
een officieel afschrift dat nodig kan zijn voor praktische zaken.
Veel instanties, zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank en zorgverzekeraars, worden automatisch op de hoogte gebracht via de BRP. Toch kan het nodig zijn om de overlijdensakte te gebruiken voor zaken zoals:
- Het opvragen van een testament.
- Het laten uitkeren van een levensverzekering.
- Het opzeggen van huur, abonnementen of lidmaatschappen.
Wat u precies moet regelen, hangt af van uw situatie.
Maak een overzicht via rijksoverheid.nl/overlijden of bel 1400 voor meer informatie. Uiteraard helpen wij u